WYDARZENIA
Doradztwo Zawodowe
w Szkole Podstawowej w Ropicy Polskiej
Warsztaty i spotkania w ramach Szkolnego Punktu Informacji i Kariery
Podczas spotkań z młodzieżą, realizowane są zadania w ramach szkolnego punktu k informacji i kariery. Ósmoklasiści poznali swoje mocne i słabe strony, rozwiązywali liczne testy z zakresu samooceny, zainteresowań oraz wypełniali ankiety dotyczące stanu zdrowia. Przystąpiono również do pracy nad IPD. Pod okiem nauczyciela uczniowie przeanalizowali plany, a na podstawie informacji poznanych na warsztatach np. mocne strony, słabe strony, dziedziny do poprawy, zainteresowania, praca w wolontariacie, uzupełniano IPD.
Uczniowie przygotowali gazetki ścienne o tematyce zawodoznawczej. Poruszały one tematy związane z ciekawymi zawodami, zawodami które wygasają na rynku oraz czym zajmuje się doradca zawodowy i czy jest zapotrzebowanie na taki zawód.
Galeria fotograficzna
Nie narzekaj, że masz pod górę
skoro zmierzasz na szczyt…
4 marca gościliśmy na warsztatach panią Annę Gracę doradcę zawodowego z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie. Pani Anna poprowadziła warsztaty z zakresu predyspozycji zawodowych i możliwości rozwoju osobistego młodych ludzi. Wskazywała możliwości rozwoju na wojewódzkim i powiatowym rynku pracy. Szeroko omawiała barometr zawodów, zapotrzebowanie na zawody jakie interesują naszych ósmoklasistów . Uczniowie wykonywali testy predyspozycji zawodowych, omawiali kompetencje miękkie jakie interesują pracodawców, oglądali filmiki, wykresy dotyczące atrakcyjnych i pożądanych zawodów. Dokładnie prześledzili ofertę szkół średnich na terenie miasta Gorlice oraz Biecza. Pod koniec warsztatów pojawiła się możliwość zadawania pytań doradcy z czego uczniowie skorzystali.
Galeria fotograficzna
Kim chcę zostać w przyszłości?
To pytanie zadają sobie dziś młodzi ludzie, zarówno ci którzy przygotowują się do matury jak również ci którzy wybierają dalszy kierunek nauki czyli szkołę średnią. Decyzja nie jest łatwa. Warto poznać zawody jakie są preferowane na współczesnym rynku pracy. Nasi uczniowie również wykazali, że mają szerokie zainteresowania. Podczas warsztatów z doradztwa zawodowego uczniowie prezentowali zawód dietetyka, projektanta mody, patologa, kryminologa, weterynarza, psychiatry, programisty, stomatologa, kierowcy tira. Omawiali wykształcenie, predyspozycje oraz plusy i minusy danego zawodu. Dla jednych ważną kwestią okazały się również zarobki, inni stawiali na powołanie do wykonywania zawodu i rozwijanie pasji. Po zakończonej prezentacji był czas na zadawanie pytań, dociekliwi mogli poszerzyć wiedzę, uzyskać odpowiedzi na tematy które ich zainteresowały w prezentowanym zawodzie. Każde wystąpienie nagradzano brawami.
Galeria fotograficzna
Uroczyste rozdanie zaświadczeń 2018/2019 r.
Dobiegł końca kolejny rok pracy w ramach projektu MKZII. Uroczyste podsumowanie działań
oraz wręczenie dyplomów miało miejsce 19.06.2019 r. Wszyscy uczniowie klasy III
gimnazjum odebrali zaświadczenia. Wszystkim uczestnikom gratulujemy!
Galeria fotograficzna
Wizyta zawodoznawcza
w firmie Severt
– Polska Sp. Z.o.o.
Technika pozycjonerów
i robotów przemysłowych
16.05.2019 r. młodzież najstarszej klasy była gośćmi w gorlickiej firmie Severt Polska,
trudniącej się obróbką metalu i produkcją wyspecjalizowanych elementów konstrukcji
stalowych maszyn.
Chłopcy zapoznali się z środowiskiem pracy w firmie oraz ofertą zakładu. Poznali
specyfikę pracy czyli spawanie maszynowych konstrukcji ze stali wysoko wytrzymałych. Są to
głównie elementy nośne maszyn kołowych i gąsienicowych np. dźwigów i maszyn
drogowych. Łączenie konstrukcji odbywa się przy pomocy metody MAG czyli przy pomocy
łuku elektrycznego. Elementy wielkogabarytowe są również poddawanie obróbce
skrawaniem, a konkretnie frezowaniu na maszynach sterowanych komputerowo.
Wszystkie te tajniki pracy w firmie oraz wiele więcej poznaliśmy zwiedzając zakład i
oglądając załogę podczas pracy. Dodatkowo poznaliśmy plany rozwoju firmy i
zapotrzebowanie na pracowników. Firma wspiera Zespół Szkół Technicznych im. W. Pola w
Gorlicach w utworzeniu takich kierunków jakie firma potrzebuje. Po zakończeniu nauki
uczniowie będą mogli odbyć w Severcie praktyki, a później podjąć pracę.
Galeria fotograficzna
Spotkanie zawodoznawcze w Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w
Gorlicach oraz wizyta
w Zespole Szkół Technicznych im. Wincentego Pola
w Gorlicach
Szkołę średnią czas wybrać. Najstarsi uczniowie naszej szkoły odwiedzili Centrum
Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Gorlicach. Młodzież przywitał dyrektor placówki
pan Adam Tarsa, który przedstawił możliwości oraz osiągnięcia szkoły. Uczniowie zwiedzali
szkołę, poznali zaplecze dydaktyczne oraz proponowane kierunki kształcenia. Gimnazjaliści
przyglądali się pracy mechaników, spawaczy, elektryków oraz obserwowali pracę obrabiarek
i innych maszyn jakimi dysponuje szkoła.
Następnie spacerkiem udaliśmy się do Zespołu Szkół Technicznych im. W. Pola gdzie
zwiedzając budynek uczniowie poznawali kierunki kształcenia oraz zaplecze dydaktyczne
szkoły. Uczniów powitała pani dyrektor Małgorzata Kukuła- Jasińska. W specjalnie
przygotowanych blokach tematycznych nasi uczniowie poznawali ciekawostki techniczne
oraz atmosferę szkoły. Na zakończenie spotkania w pracowni fryzjerskiej kilku chętnych
uczniów skorzystało z profesjonalnego czesania. Wymieniając uwagi i spostrzeżenia
wróciliśmy do szkoły.
Galeria fotograficzna
Wizyta na Targach Zawodów w Krakowie
W ramach realizacji zadań przewidzianych w projekcie Spinka, udaliśmy się do Krakowa na Targi Zawodów. Targi odbywają się co roku i dają możliwość zaprezentowania się szkołom średnim w jak najlepszym świetle. Szkoły prezentują swoje osiągniecia, profile oraz zaplecze techniczne. Przyszli kandydaci na uczniów mogli porozmawiać z przedstawicielami szkół średnich, wymienić spostrzeżenia, dostać odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Podczas zwiedzania młodzi ludzie zbierają ulotki, katalogi szkół, mogą oddać się w ręce stylistów, fryzjerów, poczuć się jak kowal, pilot samolotu czy elektryk.
Targi, to również spotkanie doradców zawodowych, możliwość wymiany doświadczeń i wymiana kontaktów.
Galeria fotograficzna
Poznajemy ciekawe zawody
Na zajęciach warsztatowych przystąpiliśmy do poznania barometru zawodów dla naszego
regionu. Jakie zawody są deficytowe, jakich jest równowaga na rynku pracy, a jakich mamy nadmiar
w powiecie gorlickim.
Uczniowie podzielili się na grupy i samodzielnie wybrali najciekawsze zawody. Zebrali
potrzebne informacje o wybranych przez siebie zawodach i przystąpili do przygotowania mapy
zawodu. Uczniowie opisywali i ,przedstawiali takie zawody jak: policjant, dziennikarz, tatuażysta,
lekarz- pediatra, stolarz, fotograf, detektyw, elektryk. Omówili wykształcenie jakie potrzebne jest do
wykonywania danego zawodu, predyspozycje, wady i zalety wykonywanej pracy, zarobki oraz miejsca
gdzie można wykonywać prezentowany zawód. Przygotowano również ciekawostki, stereotypy oraz
anegdotki dotyczące przedstawicieli wybranych zawodów. Warsztaty zakończono pogadanką na
temat wartości pracy i jej znaczenia dla rodziny i spełnienia zawodowego młodych ludzi.
Galeria fotograficzna
Test Kolorowych Kwadratów
Zajęcia z doradztwa zawodowego w roku szkolnym 2018/ 2019 rozpoczęliśmy od testu Kolorowych Kwadratów. Test ten jest metodą badającą preferencje zawodowe młodych ludzi, może pomagać w wyborze profilu szkoły oraz dalszej drogi zawodowej. Test jest jedynie punktem wyjścia i podstawą do rozmowy z doradcą, opiera się na wizualizacji kolorem elementów pewnych emocji dziecka, jego sugestywnego użycia barw. Badani mogli wybierać pośród kolorów: czerwonego, czarnego, niebieskiego, białego, zielonego i żółtego.
Barwa jako kolor, nadaje znaczenie czemuś lub komuś. Wyraża charakter emocjonalny człowieka. Wyodrębniono 9 sfer życia człowieka do których uczniowie podświadomie dopasowują kwadraty. Na potrzeby uczniów gimnazjum wyodrębniono:
1.Zawody usługowe, obcowanie z ludźmi
2. Zawody biznesowe
3. Zawody terenowe, w ruchu
4. Zawody społeczne, z człowiekiem
5. Zawody językowe, literackie
6. Zawody artystyczne, twórcze
7. Zawody urzędnicze, rachunkowe
8. Zawody techniczne, manualne
9. Zawody naukowe
Ostatnim etapem wykonania testu była ocena swojej osobowości i przyszłości oczywiście za pomocą kolorowych kwadratów. Okazało się że, mamy wśród nas przedstawicieli wszystkich zawodów, a w szczególności techników, biznesmenów oraz pracowników sfery usługowej.
Galeria Fotograficzna
Kolejne Indywidualne Plany Działania za nami!
Podczas uroczystego zakończenia roku szkolnego pani dyrektor Beata Karus wręczyła naszym gimnazjalistom zaświadczenia uczestniczenia w procesie doradztwa edukacyjno- zawodowego, zakończonego opracowaniem Indywidualnego Panu Działania w ramach projektu Modernizacja Kształcenia Zawodowego w Małopolsce II. Wszystkim uczestnikom zajęć gratulujemy i życzymy powodzenia w dalszym rozwoju i poszukiwaniu własnej drogi zawodowej!
Galeria Fotograficzna
Rozwinąć skrzydła - droga do kariery.
Zajęcia z zawodoznastwa ruszyły pełną parą. W tym roku w zajęciach bierze udział 29 uczniów z klas III gimnazjum. Podczas warsztatów młodzież rozwiązuje testy sprawdzające predyspozycje zawodowe, określające mocne i słabe strony, ćwiczy umiejętności kreatywnego myślenia, planowania rozwoju zawodowego i przewidywania.
Ciekawym elementem zajęć są warsztaty rozwijające kreatywność poprzez określanie słabych i mocnych stron. Uczestnicy warsztatów poznają ciekawe zawody, ofertę szkół ponadgimnazjalnych, analizują zawody deficytowe i te na które jest największy popyt na rynku pracy.
Galeria Fotograficzna
Z wizytą w atelier Pantera.
W ramach zajęć z zawodoznastwa uczniowie naszej szkoły byli gośćmi zakładu krawieckiego Pantera, której właścicielką jest pani Renata Kuszyńska. Młodzież na spotkaniu zapoznała się z pracą krawcowej, wykształceniem oraz zapotrzebowaniem na rynku pracy na usługi krawieckie. Uczestnicy spotkania poznali ofertę salonu, najciekawsze projekty realizowane przez zakład oraz sposoby promocji firmy. Poznali plusy i minusy prowadzenia własnej działalności gospodarczej, genezę prowadzenia firmy o takim profilu. Omówiono oczekiwania pracodawcy wobec pracownika na przykładzie branży krawieckiej.
Galeria Fotograficzna
Targi Edukacyjne Festiwalu Zawodów
w Małopolsce
Dnia 22.03.2018 r. uczniowie naszego gimnazjum pojechali do Krakowa na odbywające się tam Targi Edukacyjne Festiwalu Zawodów w Małopolsce. Wyjechaliśmy ok. godziny 7:00, a po drodze zatrzymaliśmy się na śniadanie.
Na miejscu mieliśmy okazję zobaczyć mnóstwo najróżniejszych stoisk przygotowanych przez uczniów małopolskich szkół zawodowych i techników. Każdy mógł tam znaleźć coś, co go interesuje. W wyborze najlepszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej pomagali doradcy zawodowi, badający predyspozycje
i kompetencje zwiedzających targi uczniów. Mieliśmy także możliwość zadawania pytań reprezentantom szkół. Hala była wypełniona po brzegi, więc poruszanie się tam nie było łatwe.
Po kilku godzinach zwiedzania wyruszyliśmy w drogę powrotną. Nie wiedzieliśmy jak ciekawy i różnorodny jest świat zawodów. Opracowały: Amelka i Dagmara
Galeria Fotograficzna
Absolwencie gimnazjum zapraszamy
w progi naszej szkoły!
Egzaminy gimnazjalne dobiegły końca, rozpoczął się czas przeglądania ofert szkół ponadgimnazjalnych. W murach naszej szkoły gościmy przedstawicieli wszystkich typów szkół. Delegacje nauczycieli i uczniów szkól średnich przedstawiały kierunki kształcenia w swoich placówkach, dodatkowe kursy i umiejętności jakie mogą zdobyć uczniowie wybierający szkoły branżowe czy technika. Chwalono się osiągnięciami uczniów oraz projektami w jakich biorą udział szkoły, bogatą ofertą zajęć pozalekcyjnych, świetnie wyszkoloną kadrą oraz przeprowadzonymi modernizacjami w klasach, pracowniach przedmiotów zawodowych.
Galeria Fotograficzna
Zaplanuj swoją przyszłość
W naszej szkole od kilku tygodni odbywają się zajęcia z doradztwa zawodowego w ramach działalności Szkolnego Punktu Informacji i Kariery . W miesiącu maju warsztatami zostali objęci uczniowie klasy III gimnazjum. Aby poznać swoje predyspozycje i skłonności zawodowe, określić swoje zainteresowania młodzież wykonała różnorodne testy. Na ich podstawie uczniowie dokonali weryfikacji swoich planów związanych z wyborem szkoły średniej. Ciekawym doświadczeniem było przeprowadzenie testu Typów Osobowości Zawodowych na podstawie J. Hollanda. Tu uczniowie potwierdzili zgodność testu z ich zainteresowaniami i typem osobowości. Zdecydowana większość naszych uczniów to realiści czyli ludzie konkretni, rzeczowi i praktyczni. Odpowiednie dla nich zawody to elektrycy, mechanicy, leśnicy, zootechnicy oraz wszelkie zawody chroniące ludzkie mienie. Są również wśród nas dusze artystyczne, które cechuje wysokie poczucie estetyki, kreowanie i rozwijanie nowych pomysłów. To przyszli projektanci, malarze, architekci, graficy i wizażyści. Obok nich równie spora grupa inicjatorów i społeczników, a więc ludzi potrafiących kierować innymi, energicznych, optymistów, czy społeczników gotowych wychowywać, pielęgnować, informować, otaczać troską. To przyszli pedagodzy, lekarze, pielęgniarki, negocjatorzy, asystenci, prokuratorzy, politycy i wreszcie kierownicy przedsiębiorstw.
Uczniowie poznali Barometr Zawodów na rok 2017 i na jego podstawie wybrali zawody które najbardziej ich interesują. Na ich podstawie powstały mapy zawodów, które zostały przez gimnazjalistów zaprezentowane na podsumowanie warsztatów.
Galeria Fotograficzna
Ciekawe zawody
W ramach poznawania ciekawych zawodów, które intensywnie rozwijają się na rynku pracy gościem Szkolnego Punktu Informacji i Kariery była pani Alicja Łabno, mama Patrycji, właścicielka renomowanego zakładu kosmetycznego ALIS. Pani Alicja opowiedziała młodzieży o istocie prowadzenia własnej działalności gospodarczej, przedstawiła jej plusy i minusy. Opowiedziała o swojej pasji jaką jest szeroko pojęta kosmetologia, ofercie salonów, ryzyku zabiegowym. Szczególną uwagę zwróciła na wykształcenie jakie powinna posiadać osoba pracująca w zakładzie kosmetycznym, jak ważne jest kształcenie ustawiczne, otwartość na zmiany, przebranżawianie. Poruszyła również aspekt przyjaznej atmosfery w pracy i odpowiedniego doboru pracownika.
Pani Łabno odpowiadała na pytania uczniów związane z praktykami w salonie. Przedstawiła oczekiwania i obawy potencjalnych pracodawców. Opowiedziała co jest ważne w ubieganiu się o praktyki czy pracę, na co zwracać uwagę i jakich błędów nie popełniać.
Bardzo dziękujemy pani Łabno za znalezienie czasu i udzielenie uczniom cennych wskazówek jak poruszać się na rynku pracy na którym znajdziemy się już nie długo.
Galeria Fotograficzna
Pierwsze Indywidualne Plany Działania za nami!
Pod koniec maja ochotnicy z klasy III przystąpili do prac nad IPD-em. To Indywidualny Plan Działania w którym uczeń określa i precyzuje swoje predyspozycje zawodowe, analizuje swoje słabe i mocne strony, wybiera zawody w jakich widzi swoją przyszłość i na ich podstawie nakreśla plan edukacji na najbliższe lata. Dodatkowo przygotowuje tzw. plan awaryjny, jeśli jego plany miały by ulec zmianie z przyczyn do niego niezależnych. W przygotowaniu IPD pomagają również przeprowadzone na warsztatach testy: Typ osobowości zawodowych, Ankieta skłonności zawodowych, Test zainteresowań, Kwestionariusz uzdolnień, Ankieta „Mój stan zdrowia”.
Prace nad IPD dobiegają końca, pod koniec roku szkolnego uczestnicy indywidualnych konsultacji otrzymają zaświadczenia o udziale w procesie doradztwa edukacyjno – zawodowego zakończonego powstaniem Indywidualnego Planu Działania. Gratulujemy!
Podczas spotkań z młodzieżą, realizowane są zadania w ramach szkolnego punktu k informacji i kariery. Ósmoklasiści poznali swoje mocne i słabe strony, rozwiązywali liczne testy z zakresu samooceny, zainteresowań oraz wypełniali ankiety dotyczące stanu zdrowia. Przystąpiono również do pracy nad IPD. Pod okiem nauczyciela uczniowie przeanalizowali plany, a na podstawie informacji poznanych na warsztatach np. mocne strony, słabe strony, dziedziny do poprawy, zainteresowania, praca w wolontariacie, uzupełniano IPD. Uczniowie przygotowali gazetki ścienne o tematyce zawodoznawczej. Poruszały one tematy związane z ciekawymi zawodami, zawodami które wygasają na rynku oraz czym zajmuje się doradca zawodowy i czy jest zapotrzebowanie na taki zawód.
Galeria fotograficzna
skoro zmierzasz na szczyt…
4 marca gościliśmy na warsztatach panią Annę Gracę doradcę zawodowego z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie. Pani Anna poprowadziła warsztaty z zakresu predyspozycji zawodowych i możliwości rozwoju osobistego młodych ludzi. Wskazywała możliwości rozwoju na wojewódzkim i powiatowym rynku pracy. Szeroko omawiała barometr zawodów, zapotrzebowanie na zawody jakie interesują naszych ósmoklasistów . Uczniowie wykonywali testy predyspozycji zawodowych, omawiali kompetencje miękkie jakie interesują pracodawców, oglądali filmiki, wykresy dotyczące atrakcyjnych i pożądanych zawodów. Dokładnie prześledzili ofertę szkół średnich na terenie miasta Gorlice oraz Biecza. Pod koniec warsztatów pojawiła się możliwość zadawania pytań doradcy z czego uczniowie skorzystali.
Galeria fotograficzna
To pytanie zadają sobie dziś młodzi ludzie, zarówno ci którzy przygotowują się do matury jak również ci którzy wybierają dalszy kierunek nauki czyli szkołę średnią. Decyzja nie jest łatwa. Warto poznać zawody jakie są preferowane na współczesnym rynku pracy. Nasi uczniowie również wykazali, że mają szerokie zainteresowania. Podczas warsztatów z doradztwa zawodowego uczniowie prezentowali zawód dietetyka, projektanta mody, patologa, kryminologa, weterynarza, psychiatry, programisty, stomatologa, kierowcy tira. Omawiali wykształcenie, predyspozycje oraz plusy i minusy danego zawodu. Dla jednych ważną kwestią okazały się również zarobki, inni stawiali na powołanie do wykonywania zawodu i rozwijanie pasji. Po zakończonej prezentacji był czas na zadawanie pytań, dociekliwi mogli poszerzyć wiedzę, uzyskać odpowiedzi na tematy które ich zainteresowały w prezentowanym zawodzie. Każde wystąpienie nagradzano brawami.
Galeria fotograficzna
Dobiegł końca kolejny rok pracy w ramach projektu MKZII. Uroczyste podsumowanie działań oraz wręczenie dyplomów miało miejsce 19.06.2019 r. Wszyscy uczniowie klasy III gimnazjum odebrali zaświadczenia. Wszystkim uczestnikom gratulujemy!
Galeria fotograficzna
w firmie Severt – Polska Sp. Z.o.o.
Technika pozycjonerów i robotów przemysłowych
16.05.2019 r. młodzież najstarszej klasy była gośćmi w gorlickiej firmie Severt Polska,
trudniącej się obróbką metalu i produkcją wyspecjalizowanych elementów konstrukcji
stalowych maszyn.
Chłopcy zapoznali się z środowiskiem pracy w firmie oraz ofertą zakładu. Poznali
specyfikę pracy czyli spawanie maszynowych konstrukcji ze stali wysoko wytrzymałych. Są to
głównie elementy nośne maszyn kołowych i gąsienicowych np. dźwigów i maszyn
drogowych. Łączenie konstrukcji odbywa się przy pomocy metody MAG czyli przy pomocy
łuku elektrycznego. Elementy wielkogabarytowe są również poddawanie obróbce
skrawaniem, a konkretnie frezowaniu na maszynach sterowanych komputerowo.
Wszystkie te tajniki pracy w firmie oraz wiele więcej poznaliśmy zwiedzając zakład i
oglądając załogę podczas pracy. Dodatkowo poznaliśmy plany rozwoju firmy i
zapotrzebowanie na pracowników. Firma wspiera Zespół Szkół Technicznych im. W. Pola w
Gorlicach w utworzeniu takich kierunków jakie firma potrzebuje. Po zakończeniu nauki
uczniowie będą mogli odbyć w Severcie praktyki, a później podjąć pracę.
Galeria fotograficzna
w Zespole Szkół Technicznych im. Wincentego Pola
w Gorlicach
Szkołę średnią czas wybrać. Najstarsi uczniowie naszej szkoły odwiedzili Centrum
Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Gorlicach. Młodzież przywitał dyrektor placówki
pan Adam Tarsa, który przedstawił możliwości oraz osiągnięcia szkoły. Uczniowie zwiedzali
szkołę, poznali zaplecze dydaktyczne oraz proponowane kierunki kształcenia. Gimnazjaliści
przyglądali się pracy mechaników, spawaczy, elektryków oraz obserwowali pracę obrabiarek
i innych maszyn jakimi dysponuje szkoła.
Następnie spacerkiem udaliśmy się do Zespołu Szkół Technicznych im. W. Pola gdzie
zwiedzając budynek uczniowie poznawali kierunki kształcenia oraz zaplecze dydaktyczne
szkoły. Uczniów powitała pani dyrektor Małgorzata Kukuła- Jasińska. W specjalnie
przygotowanych blokach tematycznych nasi uczniowie poznawali ciekawostki techniczne
oraz atmosferę szkoły. Na zakończenie spotkania w pracowni fryzjerskiej kilku chętnych
uczniów skorzystało z profesjonalnego czesania. Wymieniając uwagi i spostrzeżenia
wróciliśmy do szkoły.
Galeria fotograficzna
W ramach realizacji zadań przewidzianych w projekcie Spinka, udaliśmy się do Krakowa na Targi Zawodów. Targi odbywają się co roku i dają możliwość zaprezentowania się szkołom średnim w jak najlepszym świetle. Szkoły prezentują swoje osiągniecia, profile oraz zaplecze techniczne. Przyszli kandydaci na uczniów mogli porozmawiać z przedstawicielami szkół średnich, wymienić spostrzeżenia, dostać odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Podczas zwiedzania młodzi ludzie zbierają ulotki, katalogi szkół, mogą oddać się w ręce stylistów, fryzjerów, poczuć się jak kowal, pilot samolotu czy elektryk.
Targi, to również spotkanie doradców zawodowych, możliwość wymiany doświadczeń i wymiana kontaktów.
Galeria fotograficzna
Na zajęciach warsztatowych przystąpiliśmy do poznania barometru zawodów dla naszego
regionu. Jakie zawody są deficytowe, jakich jest równowaga na rynku pracy, a jakich mamy nadmiar
w powiecie gorlickim.
Uczniowie podzielili się na grupy i samodzielnie wybrali najciekawsze zawody. Zebrali
potrzebne informacje o wybranych przez siebie zawodach i przystąpili do przygotowania mapy
zawodu. Uczniowie opisywali i ,przedstawiali takie zawody jak: policjant, dziennikarz, tatuażysta,
lekarz- pediatra, stolarz, fotograf, detektyw, elektryk. Omówili wykształcenie jakie potrzebne jest do
wykonywania danego zawodu, predyspozycje, wady i zalety wykonywanej pracy, zarobki oraz miejsca
gdzie można wykonywać prezentowany zawód. Przygotowano również ciekawostki, stereotypy oraz
anegdotki dotyczące przedstawicieli wybranych zawodów. Warsztaty zakończono pogadanką na
temat wartości pracy i jej znaczenia dla rodziny i spełnienia zawodowego młodych ludzi.
Galeria fotograficzna
Zajęcia z doradztwa zawodowego w roku szkolnym 2018/ 2019 rozpoczęliśmy od testu Kolorowych Kwadratów. Test ten jest metodą badającą preferencje zawodowe młodych ludzi, może pomagać w wyborze profilu szkoły oraz dalszej drogi zawodowej. Test jest jedynie punktem wyjścia i podstawą do rozmowy z doradcą, opiera się na wizualizacji kolorem elementów pewnych emocji dziecka, jego sugestywnego użycia barw. Badani mogli wybierać pośród kolorów: czerwonego, czarnego, niebieskiego, białego, zielonego i żółtego.
Barwa jako kolor, nadaje znaczenie czemuś lub komuś. Wyraża charakter emocjonalny człowieka. Wyodrębniono 9 sfer życia człowieka do których uczniowie podświadomie dopasowują kwadraty. Na potrzeby uczniów gimnazjum wyodrębniono:
1.Zawody usługowe, obcowanie z ludźmi
2. Zawody biznesowe
3. Zawody terenowe, w ruchu
4. Zawody społeczne, z człowiekiem
5. Zawody językowe, literackie
6. Zawody artystyczne, twórcze
7. Zawody urzędnicze, rachunkowe
8. Zawody techniczne, manualne
9. Zawody naukowe
Ostatnim etapem wykonania testu była ocena swojej osobowości i przyszłości oczywiście za pomocą kolorowych kwadratów. Okazało się że, mamy wśród nas przedstawicieli wszystkich zawodów, a w szczególności techników, biznesmenów oraz pracowników sfery usługowej.
Galeria Fotograficzna
Podczas uroczystego zakończenia roku szkolnego pani dyrektor Beata Karus wręczyła naszym gimnazjalistom zaświadczenia uczestniczenia w procesie doradztwa edukacyjno- zawodowego, zakończonego opracowaniem Indywidualnego Panu Działania w ramach projektu Modernizacja Kształcenia Zawodowego w Małopolsce II. Wszystkim uczestnikom zajęć gratulujemy i życzymy powodzenia w dalszym rozwoju i poszukiwaniu własnej drogi zawodowej!
Galeria Fotograficzna
Galeria Fotograficzna
Zajęcia z zawodoznastwa ruszyły pełną parą. W tym roku w zajęciach bierze udział 29 uczniów z klas III gimnazjum. Podczas warsztatów młodzież rozwiązuje testy sprawdzające predyspozycje zawodowe, określające mocne i słabe strony, ćwiczy umiejętności kreatywnego myślenia, planowania rozwoju zawodowego i przewidywania.
Ciekawym elementem zajęć są warsztaty rozwijające kreatywność poprzez określanie słabych i mocnych stron. Uczestnicy warsztatów poznają ciekawe zawody, ofertę szkół ponadgimnazjalnych, analizują zawody deficytowe i te na które jest największy popyt na rynku pracy.
Galeria Fotograficzna
Galeria Fotograficzna
W ramach zajęć z zawodoznastwa uczniowie naszej szkoły byli gośćmi zakładu krawieckiego Pantera, której właścicielką jest pani Renata Kuszyńska. Młodzież na spotkaniu zapoznała się z pracą krawcowej, wykształceniem oraz zapotrzebowaniem na rynku pracy na usługi krawieckie. Uczestnicy spotkania poznali ofertę salonu, najciekawsze projekty realizowane przez zakład oraz sposoby promocji firmy. Poznali plusy i minusy prowadzenia własnej działalności gospodarczej, genezę prowadzenia firmy o takim profilu. Omówiono oczekiwania pracodawcy wobec pracownika na przykładzie branży krawieckiej.
Galeria Fotograficzna
Galeria Fotograficzna
Dnia 22.03.2018 r. uczniowie naszego gimnazjum pojechali do Krakowa na odbywające się tam Targi Edukacyjne Festiwalu Zawodów w Małopolsce. Wyjechaliśmy ok. godziny 7:00, a po drodze zatrzymaliśmy się na śniadanie.
Na miejscu mieliśmy okazję zobaczyć mnóstwo najróżniejszych stoisk przygotowanych przez uczniów małopolskich szkół zawodowych i techników. Każdy mógł tam znaleźć coś, co go interesuje. W wyborze najlepszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej pomagali doradcy zawodowi, badający predyspozycje
i kompetencje zwiedzających targi uczniów. Mieliśmy także możliwość zadawania pytań reprezentantom szkół. Hala była wypełniona po brzegi, więc poruszanie się tam nie było łatwe.
Po kilku godzinach zwiedzania wyruszyliśmy w drogę powrotną. Nie wiedzieliśmy jak ciekawy i różnorodny jest świat zawodów. Opracowały: Amelka i Dagmara
Galeria Fotograficzna
Galeria Fotograficzna
w progi naszej szkoły!
Egzaminy gimnazjalne dobiegły końca, rozpoczął się czas przeglądania ofert szkół ponadgimnazjalnych. W murach naszej szkoły gościmy przedstawicieli wszystkich typów szkół. Delegacje nauczycieli i uczniów szkól średnich przedstawiały kierunki kształcenia w swoich placówkach, dodatkowe kursy i umiejętności jakie mogą zdobyć uczniowie wybierający szkoły branżowe czy technika. Chwalono się osiągnięciami uczniów oraz projektami w jakich biorą udział szkoły, bogatą ofertą zajęć pozalekcyjnych, świetnie wyszkoloną kadrą oraz przeprowadzonymi modernizacjami w klasach, pracowniach przedmiotów zawodowych.
Galeria Fotograficzna
Galeria Fotograficzna
W naszej szkole od kilku tygodni odbywają się zajęcia z doradztwa zawodowego w ramach działalności Szkolnego Punktu Informacji i Kariery . W miesiącu maju warsztatami zostali objęci uczniowie klasy III gimnazjum. Aby poznać swoje predyspozycje i skłonności zawodowe, określić swoje zainteresowania młodzież wykonała różnorodne testy. Na ich podstawie uczniowie dokonali weryfikacji swoich planów związanych z wyborem szkoły średniej. Ciekawym doświadczeniem było przeprowadzenie testu Typów Osobowości Zawodowych na podstawie J. Hollanda. Tu uczniowie potwierdzili zgodność testu z ich zainteresowaniami i typem osobowości. Zdecydowana większość naszych uczniów to realiści czyli ludzie konkretni, rzeczowi i praktyczni. Odpowiednie dla nich zawody to elektrycy, mechanicy, leśnicy, zootechnicy oraz wszelkie zawody chroniące ludzkie mienie. Są również wśród nas dusze artystyczne, które cechuje wysokie poczucie estetyki, kreowanie i rozwijanie nowych pomysłów. To przyszli projektanci, malarze, architekci, graficy i wizażyści. Obok nich równie spora grupa inicjatorów i społeczników, a więc ludzi potrafiących kierować innymi, energicznych, optymistów, czy społeczników gotowych wychowywać, pielęgnować, informować, otaczać troską. To przyszli pedagodzy, lekarze, pielęgniarki, negocjatorzy, asystenci, prokuratorzy, politycy i wreszcie kierownicy przedsiębiorstw.
Uczniowie poznali Barometr Zawodów na rok 2017 i na jego podstawie wybrali zawody które najbardziej ich interesują. Na ich podstawie powstały mapy zawodów, które zostały przez gimnazjalistów zaprezentowane na podsumowanie warsztatów.
Galeria Fotograficzna
Galeria Fotograficzna
W ramach poznawania ciekawych zawodów, które intensywnie rozwijają się na rynku pracy gościem Szkolnego Punktu Informacji i Kariery była pani Alicja Łabno, mama Patrycji, właścicielka renomowanego zakładu kosmetycznego ALIS. Pani Alicja opowiedziała młodzieży o istocie prowadzenia własnej działalności gospodarczej, przedstawiła jej plusy i minusy. Opowiedziała o swojej pasji jaką jest szeroko pojęta kosmetologia, ofercie salonów, ryzyku zabiegowym. Szczególną uwagę zwróciła na wykształcenie jakie powinna posiadać osoba pracująca w zakładzie kosmetycznym, jak ważne jest kształcenie ustawiczne, otwartość na zmiany, przebranżawianie. Poruszyła również aspekt przyjaznej atmosfery w pracy i odpowiedniego doboru pracownika.
Pani Łabno odpowiadała na pytania uczniów związane z praktykami w salonie. Przedstawiła oczekiwania i obawy potencjalnych pracodawców. Opowiedziała co jest ważne w ubieganiu się o praktyki czy pracę, na co zwracać uwagę i jakich błędów nie popełniać.
Bardzo dziękujemy pani Łabno za znalezienie czasu i udzielenie uczniom cennych wskazówek jak poruszać się na rynku pracy na którym znajdziemy się już nie długo.
Galeria Fotograficzna
Galeria Fotograficzna
Pod koniec maja ochotnicy z klasy III przystąpili do prac nad IPD-em. To Indywidualny Plan Działania w którym uczeń określa i precyzuje swoje predyspozycje zawodowe, analizuje swoje słabe i mocne strony, wybiera zawody w jakich widzi swoją przyszłość i na ich podstawie nakreśla plan edukacji na najbliższe lata. Dodatkowo przygotowuje tzw. plan awaryjny, jeśli jego plany miały by ulec zmianie z przyczyn do niego niezależnych. W przygotowaniu IPD pomagają również przeprowadzone na warsztatach testy: Typ osobowości zawodowych, Ankieta skłonności zawodowych, Test zainteresowań, Kwestionariusz uzdolnień, Ankieta „Mój stan zdrowia”.
Prace nad IPD dobiegają końca, pod koniec roku szkolnego uczestnicy indywidualnych konsultacji otrzymają zaświadczenia o udziale w procesie doradztwa edukacyjno – zawodowego zakończonego powstaniem Indywidualnego Planu Działania. Gratulujemy!
” Wychowanie jest spotkaniem osób mistrza i ucznia,
ich wspólne wędrówki ku prawdzie, dobru i pięknu.”