Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy.
W lutym 2009 r. Zespół Szkół w Ropicy Polskiej znalazł się na liście szkół przyjętych do projektu |
Projekt jest odpowiedzią na ogłoszony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej konkurs w ramach programu operacyjnego "Kapitał ludzki" (Działanie 3.3. Poprawa jakości kształcenia). Adresowany jest do uczniów rozpoczynających naukę szkolną. Okres pierwszego etapu kształcenia jest okresem szczególnym, gdyż pierwsze lata doświadczeń szkolnych decydują w znacznej mierze o przyszłych losach dziecka, wyznaczają jego stosunek do nauki, dostarczają elementarnej wiedzy o świecie, kształtują poglądy, rozwijają zainteresowania. Współczesna szkoła, urzeczywistniając nowoczesne koncepcje wychowania, musi uwzględniać zmieniające się potrzeby i możliwości wychowanków, sprzyjać procesom optymalizacji osiągnięć szkolnych i przygotować do życia w zmieniającej się rzeczywistości. Proces kształcenia oparty na aktywności i samodzielności, wiązaniu poznania z działaniem i respektowaniu indywidualnego profilu inteligencji, to istota nowoczesnej szkoły. Warunkiem zdobywania doświadczeń i przekształcania ich w kompetencje jest aktywność własna ucznia. Na etapie nauczania początkowego każdy uczeń potrzebuje wsparcia dla efektywnej realizacji własnego potencjału. |
Istotą projektu jest wielokierunkowe i wieloaspektowe wspieranie rozwoju uczniów skierowane na rozwój kompetencji kluczowych, przez praktyczne działania dzieci pod kierunkiem nauczyciela. Wykorzystanie w praktyce teorii H. Gardnera zapewni uczniom doświadczenia edukacyjne i społeczne na miarę ich zainteresowań, uzdolnień, możliwości i potrzeb. Umożliwi działania we wszystkich dziedzinach aktywności, a szczególnie: |
1. językowej (język ojczysty i obcy), |
"Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" to ponadregionalny projekt edukacyjny współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny i budżet państwa. Projektodawcą jest Grupa Edukacyjna S.A. - wydawca podręczników MAC Edukacja. |
Do udziału w projekcie zaproszono 2 700 szkół z 6 województw:
|
Od marca nasza placówka rozpoczęła aktywną pracę w projekcie. Nauczycielka prowadząca klasę pierwszą w roku szkolnym 2008/2009 uczestniczyła w szkoleniach przygotowujących do pracy. 6 maja 2009 r. odbyło się spotkanie z rodzicami uczniów klasy pierwszej. Rodzice uzyskali informacje odnośnie projektu. Mieli również możliwość aktywnie włączyć się do określenia profilu inteligencji swoich pociech. Cieszy fakt, że wszyscy rodzice od razu zdecydowali się na udział dzieci w projekcie. |
Sukcesywnie do naszej szkoły przychodziły pomoce, dzięki którym stworzono w jednej z klas Dziecięce Ośrodki Zainteresowań. Powstały one na bazie środków dydaktycznych służących rozwijaniu umiejętności w obrębie kompetencji kluczowych w oparciu o założenia teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Łączą one w sobie wiele funkcji w jednej, ciekawej i rozwijającej formie. Pierwszy ośrodek szczególnie sprzyja rozwijaniu inteligencji językowej, interpersonalnej i intrapersonalnej, drugi ośrodek inteligencji wizualno-przestrzennej, muzycznej i ruchowej, a trzeci ośrodek inteligencji matematyczno-logicznej i przyrodniczej. |
|
Udział w projekcie przynosi korzyść wszystkim podmiotom edukacji: Dziecko biorące w nim udział rozwija własny potencjał intelektualny, buduje motywację do nauki, korzysta z bogatego zestawu środków dydaktycznych, dostaje szansę lepszego startu szkolnego. Nauczyciel ma okazję do wdrażania najnowszych koncepcji edukacyjnych, tworzy i wykorzystuje ośrodki zainteresowań, realizuje autorskie pomysły. Szkoła otrzymuje zestaw środków dydaktycznych o wartości ponad 8 000 zł. służących uczniom klasy pierwszej. Do projektu celowo dobrane zostały takie środki, które stymulują rozwój wieloaspektowo i wielowymiarowo. Uwrażliwiają na odbiór sensoryczny, zaspokajają potrzebę samodzielnego odkrywania świata, kształtują umiejętność uczenia się i samokontroli oraz motywują do samodzielnych działań, dając możliwość odczucia sukcesu. Rodzice, odkrywając potencjał swoich dzieci, mogą lepiej zorganizować im środowisko rozwoju. Środowisko lokalne uzyskuje wsparcie dla edukacji elementarnej zwiększające sukces edukacyjny i życiowy dziecka. |
Sprawozdanie z realizacji projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”. |
Od 1 lutego 2010r. wszyscy uczniowie klasy I a Zespołu Szkół w Ropicy Polskiej rozpoczęli zajęcia pozalekcyjne w ramach projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”. Zajęcia prowadzone są przez wychowawczynię klasy Renatę Belczyk. |
Podsumowanie realizacji Projektu "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy.” |
||||
Szkoła Podstawowa w Ropicy Polskiej zakończyła realizację II etapu projektu unijnego finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego ,,Pierwsze uczniowskiedoświadczenia drogą do wiedzy”. |
||||
|
“ Wychowanie jest spotkaniem osób mistrza i ucznia,
ich wspólne wędrówki ku prawdzie, dobru i pięknu.”