Projekt "SZANSA NA RÓWNY START"
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie ogłasza co pewien czas konkursy na nabór wniosków do poszczególnych priorytetów w ramach Programu. Do jednego z takich konkursów przystąpiła Gmina Gorlice. Dyrektorzy szkół z terenu Gminy Gorlice, pod kierunkiem Pani Barbary Wiatr, Pełnomocnika Wójta do Spraw Oświaty, opracowali wniosek pt. „Szansa na równy start”. Projekt wpisuje się w priorytet IX programu Kapitał Ludzki, którego celem jest osiągnięcie wysokiego standardu edukacji oraz wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z terenów wiejskich. Projekt „Szansa na równy start” ma za zadanie stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju uczniów z terenu gminy. Podstawą rozpoczęcia prac nad sporządzeniem wniosku było przeprowadzenie badań wśród społeczności wszystkich dziewięciu placówek oświatowych, które pozwoliły opisać kondycję naszej edukacji oraz kierunki jej wspierania. W wyniku badań stwierdzono, że istnieje potrzeba wspierania uczniów, którzy na egzaminach zewnętrznych uzyskują niskie wyniki, oraz otrzymują niskie oceny w szkole. Dyrektorzy uznali, że dzięki realizacji projektu, można będzie wesprzeć edukację w zakresie przedmiotów matematyczno – przyrodniczych, z których wyniki uczniów są niższe, niż w zakresie przedmiotów humanistycznych. Stwierdzono również, że słaba znajomość języka angielskiego wśród uczniów zwiększa dysproporcje w zakresie szans edukacyjnych uczniów z naszych szkół, w porównaniu z uczniami z większych ośrodków miejskich. Ponadto dyrektorzy zauważyli potrzebę wsparcia przez specjalistyczną pomoc uczniów z problemami rozwojowymi. Zaplanowano zatem spotkania z pedagogiem, psychologami i logopedą. Nie pominięto również problemu wzrastającego poziomu agresji wśród uczniów oraz problematyki profilaktyki uzależnień. Zaplanowano realizację programów profilaktycznych w grupach uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Tak opracowany wniosek został złożony w Wojewódzkim Urzędzie Pracy i w lipcu bieżącego roku został pozytywnie oceniony. Gmina Gorlice otrzymała wsparcie udzielone przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 1.271.391 złotych. Rok szkolny 2008/2009 W miesiącu wrześniu przeprowadzono badania ankietowe wśród uczniów i rodziców, co pozwoliło ostatecznie skompletować grupy uczniów na poszczególne zajęcia. W naszej szkole realizowane będą zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze w szkole podstawowej i gimnazjum z przedmiotów matematyczno – przyrodniczych, zajęcia z języka angielskiego w grupach podstawowej i zaawansowanej oraz zajęcia specjalistyczne z pedagogami, psychologami i logopedą. We wrześniu przeprowadzone zostało spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów zakwalifikowanych do uczestnictwa w zajęciach. Rodzice otrzymali szeroką informację na temat Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz projektu gminnego „Szansa na równy start”. Prowadzącą spotkanie była Pani Barbara Wiatr – pełniąca funkcję kierownika projektu. Ponadto współrealizatorów projektu reprezentowała prezes Stowarzyszenia Kulturalno – Oświatowego Wsi Ropica Polska, Pani Marzena Podobińska. Realizatorów reprezentowała również Pani Beata Kraus – zastępca kierownika projektu a jednocześnie dyrektor szkoły. Rodzice podpisywali deklarację uczestnictwa swoich dzieci w zajęciach oraz inne wymagane dokumenty. Otrzymali broszury informacyjne oraz pakiety edukacyjne dla uczniów. Dzięki środkom z projektu udało się również zorganizować zakup pomocy dydaktycznych do realizacji zajęć, wyposażenie do sal, w których projekt będzie realizowany oraz sprzęt komputerowy dla prowadzących zajęcia. Zespół Szkół w Ropicy Polskiej – pierwsze spotkanie z rodzicami, inaugurujące realizację projektu „Szansa na równy start”. Informacji udziela Pani Barbara Wiatr – Kierownik Projektu, pełnomocnik Wójta Gminy Gorlice do Spraw Oświaty. W głębi – Pani Beata Kraus – Zastępca Kierownika Projektu, Dyrektorka Zespołu Szkół w Ropicy Polskiej i Pan Ryszard Guzik – Wójt Gminy Gorlice. Podpis deklaracji uczestnictwa W naszej szkole prowadzone są zajęcia : - dydaktyczno – wyrównawcze matematyczno – fizyczne w gimnazjum, Głównym celem zajęć dydaktyczno – wyrównawczych jest wyrównywanie szans edukacyjnych, rozwijanie zainteresowań i aktywności społecznej. Realizatorom zależy na stałym podnoszeniu wyników uczniów na egzaminach zewnętrznych po szkole podstawowej i gimnazjum, co stworzy im możliwość zrównoważonego startu w następnych etapach kształcenia. Prowadzący zajęcia chcą kształtować u uczniów kompetencje kluczowe, przez co zwiększy się ich potencjał intelektualny na dorosłe życie. Dużą wagę przywiązujemy do zajęć z języka angielskiego. Są one realizowane w dwóch grupach, na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Zajęcia te służą przede wszystkim doskonaleniu umiejętności swobodnej konwersacji i rozumieniu tekstów. Nasza oferta wychodzi na przeciw oczekiwaniom uczniów i rodziców. Szkoła stwarza ofertę edukacji w zakresie języka angielskiego bez konieczności wydawania dużych pieniędzy na kursy i lekcje języka angielskiego. Środki finansowe jakie otrzymały szkoły Gminy Gorlice pozwoliły w znaczący sposób doposażyć je w nowoczesne pomoce dydaktyczne. Uczniowie mogą przeprowadzać doświadczenia, obserwacje, reakcje chemiczne. Bogaty materiał ilustracyjny pozwala wzbogacić każde zajęcia. Ponadto zakupione zostały programy multimedialne do nauki języków obcych, oraz do poszczególnych przedmiotów. W ramach środków na wyposażenie szkół, zakupiono również nowoczesne meble szkolne i sprzęt komputerowy. W ramach projektu, realizowany jest w pierwszym semestrze roku szkolnego 2008/2009 program profilaktyczny „Saper – czyli jak rozminować agresję”. Program jest bardzo wysoko oceniany przez ekspertów z dziedziny edukacji i psychologii młodzieży. Jego realizacja we wcześniejszych latach szkolnych przynosiła wiele korzyści i spotykała się z dużym zainteresowaniem uczestników. Autorem programu jest Stowarzyszenie Chrześcijańskich Dzieł Wychowania w Krakowie, które przeszkoliło w minionych latach kilkudziesięciu nauczycieli z terenu naszej Gminy, do prowadzenia zajęć. Nauczyciele realizują 30 godzinne moduły programu „Saper”. Liczba godzin pozwala realizować wiele ćwiczeń praktycznych, pracę w grupach i próby rozwiązywania różnorakich sytuacji agresywnych w życiu dzieci i młodzieży. Do prowadzenia zajęć zakupiono pomoce dydaktyczne i pakiety edukacyjne dla każdego ucznia. Na koniec zajęć przewidziane jest wręczenie każdemu uczestnikowi certyfikatu. WSPANIAŁE WAKACJE Z PROJEKTEM „SZANSA NA RÓWNY START” W drugiej połowie miesiąca czerwca 2009 r. w szkołach odbyły się spotkania promocyjno - informacyjne, podczas których omówiono z rodzicami uczniów szczegółowo warunki organizacyjne obozu. Zapoznano ich z celami i zadaniami obozu. Rodzice wyrazili zgodę na wyjazd swoich dzieci do Kudowy Zdroju wypełniając stosowne deklaracje. Wraz z uczniami pisemnie potwierdzili znajomość "Regulaminu obozu" i zobowiązali się do przestrzegania zawartych w nim zasad. Młodzież wyjechała dwoma autokarami pod opieką 6 wychowawców. Kierownikiem obozu była Pani Renata Dulęba wicedyrektor ZS w Dominikowicach. Do dyspozycji uczestników przez cały okres trwania turnusu pozostawał jeden autokar. Podczas pobytu w Kotlinie Kłodzkiej uczniowie uczestniczyli w licznych, bardzo atrakcyjnych wycieczkach, prelekcjach, zajęciach warsztatowych, poszerzając i utrwalając swoje wiadomości i umiejętności. Efektem pracy uczniów było wykonanie 9 przewodników ukazujących piękno i bogactwo Kotliny Kłodzkiej. Ponadto uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez psychologa. Nie zabrakło też zajęć uatrakcyjniających pobyt młodzieży na obozie (konkursy i zawody z nagrodami, możliwość korzystania z basenu, wieczorki taneczne). Została zorganizowana również wycieczka do Czech, do jednego z najsłynniejszych skalnych miast – Skał Adrszpasko – Cieplickich. Teren ten stanowi znaną atrakcję turystyczną słynącą również z najbardziej znanych piaskowcowych terenów wspinaczkowych na świecie. Na zakończenie obozu wśród uczestników przeprowadzono ankiety ewaluacyjne, które wykazały bardzo wysoki stopień zadowolenia beneficjentów z pobytu na obozie. Każdy uczestnik otrzymał certyfikat za udział i zakończenie zajęć podczas obozu naukowego. Podczas pobytu na obozie uczniowie wzbogacili zasób swojej wiedzy, czując się bezpiecznie nauczyli się łagodzić tęsknotę za domem rodzinnym, zrozumieli na czym polega współdziałanie w zespole, zobaczyli dużo pięknych miejsc – jednym słowem poznali przepiękny zakątek naszej Ojczyzny. Z pracowitego wypoczynku młodzież wróciła zadowolona, pełna wrażeń i atrakcyjnych przeżyć.
Rok szkolny 2009/2010 We wrześniu rozpoczął się nowy nabór do projektu. Ponownie zorganizowano spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów, którzy zostali zakwalifikowani do zajęć. Podczas spotkania Pani Beata Kraus zaprezentowała założenia projektu oraz przedstawiła sprawozdanie z realizacji przedsięwzięcia w roku szkolnym 2008/09.
Ponadto zostaną przeprowadzone 2 edycje programu profilaktycznego „Saper” oraz programu profilaktycznego „Prewenter”. Od października realizowany jest program profilaktyczny „Prewenter”, który młodzieży gimnazjalnej. Jego celem jest kształtowanie u uczniów umiejętności radzenia sobie ze zmieniającą się rzeczywistością oraz niepokojami i trudnościami okresu dojrzewania. W trakcie tych zajęć uczestnicy próbują odpowiedzieć na pytania, co lub kto ma wpływ na ich wybory, czy są odpowiedzialni i czy potrafią ograniczyć swój egoizm na rzecz innych osób. Zajęcia prowadzone były w kl II G dwóch grupach i miały charakter warsztatowy. Stosowane aktywne metody pracy mobilizowały uczniów do twórczej pracy. Zajęcia prowadzone były przez Panią Wiolettę Podsadowską oraz Martę Kmak.
Od stycznia do marca 2010 r realizowany był w klasie I G program profilaktyczny „Prewenter”. Zajęcia miały umożliwić młodzieży dokonanie refleksji nad własnym systemem wartości oraz jego wpływem na podejmowane decyzje i budowane relacje interpersonalne. Ponadto zostały przedstawione młodzieży zagrożenia, na które napotyka młody człowiek w otaczającym go świecie oraz sposoby świadomego dokonywania wyborów.
Obecnie rozpoczęła się realizacja kolejnej edycji projektu „Saper”. |
“ Wychowanie jest spotkaniem osób mistrza i ucznia,
ich wspólne wędrówki ku prawdzie, dobru i pięknu.”