s

Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy.


W lutym 2009 r. Zespół Szkół w Ropicy Polskiej znalazł się na liście szkół przyjętych do projektu
"Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy".

Projekt jest odpowiedzią na ogłoszony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej konkurs w ramach programu operacyjnego "Kapitał ludzki" (Działanie 3.3. Poprawa jakości kształcenia). Adresowany jest do uczniów rozpoczynających naukę szkolną. Okres pierwszego etapu kształcenia jest okresem szczególnym, gdyż pierwsze lata doświadczeń szkolnych decydują w znacznej mierze o przyszłych losach dziecka, wyznaczają jego stosunek do nauki, dostarczają elementarnej wiedzy o świecie, kształtują poglądy, rozwijają zainteresowania. Współczesna szkoła, urzeczywistniając nowoczesne koncepcje wychowania, musi uwzględniać zmieniające się potrzeby i możliwości wychowanków, sprzyjać procesom optymalizacji osiągnięć szkolnych i przygotować do życia w zmieniającej się rzeczywistości. Proces kształcenia oparty na aktywności i samodzielności, wiązaniu poznania z działaniem i respektowaniu indywidualnego profilu inteligencji, to istota nowoczesnej szkoły. Warunkiem zdobywania doświadczeń i przekształcania ich w kompetencje jest aktywność własna ucznia. Na etapie nauczania początkowego każdy uczeń potrzebuje wsparcia dla efektywnej realizacji własnego potencjału.

Istotą projektu jest wielokierunkowe i wieloaspektowe wspieranie rozwoju uczniów skierowane na rozwój kompetencji kluczowych, przez praktyczne działania dzieci pod kierunkiem nauczyciela. Wykorzystanie w praktyce teorii H. Gardnera zapewni uczniom doświadczenia edukacyjne i społeczne na miarę ich zainteresowań, uzdolnień, możliwości i potrzeb. Umożliwi działania we wszystkich dziedzinach aktywności, a szczególnie:

1. językowej (język ojczysty i obcy),
2. matematyczno-przyrodniczej,
3. artystycznej i ruchowej,
4. komunikacyjno-informacyjnej,
5. społecznej (intra i interpersonalnej).

"Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" to ponadregionalny projekt edukacyjny współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny i budżet państwa. Projektodawcą jest Grupa Edukacyjna S.A. - wydawca podręczników MAC Edukacja.

Do udziału w projekcie zaproszono 2 700 szkół z 6 województw:
- lubelskiego (450 szkól);
- łódzkiego (360 szkół);
- małopolskiego (630 szkół);
- podkarpackiego (450 szkół);
- śląskiego (540 szkół);
- świętokrzyskiego (270 szkół).

 

Od marca nasza placówka rozpoczęła aktywną pracę w projekcie. Nauczycielka prowadząca klasę pierwszą w roku szkolnym 2008/2009 uczestniczyła w szkoleniach przygotowujących do pracy. 6 maja 2009 r. odbyło się spotkanie z rodzicami uczniów klasy pierwszej. Rodzice uzyskali informacje odnośnie projektu. Mieli również możliwość aktywnie włączyć się do określenia profilu inteligencji swoich pociech. Cieszy fakt, że wszyscy rodzice od razu zdecydowali się na udział dzieci w projekcie.

Sukcesywnie do naszej szkoły przychodziły pomoce, dzięki którym stworzono w jednej z klas Dziecięce Ośrodki Zainteresowań. Powstały one na bazie środków dydaktycznych służących rozwijaniu umiejętności w obrębie kompetencji kluczowych w oparciu o założenia teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Łączą one w sobie wiele funkcji w jednej, ciekawej i rozwijającej formie. Pierwszy ośrodek szczególnie sprzyja rozwijaniu inteligencji językowej, interpersonalnej i intrapersonalnej, drugi ośrodek inteligencji wizualno-przestrzennej, muzycznej i ruchowej, a trzeci ośrodek inteligencji matematyczno-logicznej i przyrodniczej.


Od pierwszego września 2009 r. dzieci klasy drugiej uczestniczą w zajęciach prowadzonych w ramach tego projektu.

 

Udział w projekcie przynosi korzyść wszystkim podmiotom edukacji:
Dziecko biorące w nim udział rozwija własny potencjał intelektualny, buduje motywację do nauki, korzysta z bogatego zestawu środków dydaktycznych, dostaje szansę lepszego startu szkolnego.
Nauczyciel ma okazję do wdrażania najnowszych koncepcji edukacyjnych, tworzy i wykorzystuje ośrodki zainteresowań, realizuje autorskie pomysły.
Szkoła otrzymuje zestaw środków dydaktycznych o wartości ponad 8 000 zł. służących uczniom klasy pierwszej. Do projektu celowo dobrane zostały takie środki, które stymulują rozwój wieloaspektowo i wielowymiarowo. Uwrażliwiają na odbiór sensoryczny, zaspokajają potrzebę samodzielnego odkrywania świata, kształtują umiejętność uczenia się i samokontroli oraz motywują do samodzielnych działań, dając możliwość odczucia sukcesu.
Rodzice, odkrywając potencjał swoich dzieci, mogą lepiej zorganizować im środowisko rozwoju.
Środowisko lokalne uzyskuje wsparcie dla edukacji elementarnej zwiększające sukces edukacyjny i życiowy dziecka.

Sprawozdanie z realizacji projektu
„Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”.


Od 1 lutego 2010r.  wszyscy uczniowie  klasy I a Zespołu Szkół w Ropicy Polskiej rozpoczęli zajęcia pozalekcyjne w ramach projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”.  Zajęcia prowadzone są przez wychowawczynię klasy Renatę  Belczyk.

W sali lekcyjnej utworzono trzy ośrodki zainteresowań, w których umieszczono pomoce dydaktyczne  służące rozwijaniu umiejętności w obrębie kompetencji kluczowych, w oparciu o założenia teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.

Tytuł zajęć pozalekcyjnych to: „Ja i mój świat”. Na zajęciach uczniowie poszerzają zdobytą wiedzę z różnych dziedzin życia, rozwijają umiejętności, zainteresowania i uzdolnienia, uczą się współpracy i współdziałania w grupie. W czasie zajęć chętnie uczestniczą w tworzeniu krótkich scenek teatralnych z wykorzystaniem pacynek. Organizują zabawy zręcznościowe wykorzystując Studnię Jakuba, Ser szwajcarski, Mozaikę XXL, Gąsienice i Pieksi. Chętnie sięgają po gry planszowe.. Lubią porządkować i układać historyjki obrazkowe oraz rozwijają swoje zainteresowania matematyczne i przyrodnicze. Chętnie rozwiązują różne problemy matematyczno-logiczne oraz poznają świat otaczającej przyrody z wykorzystaniem Logico  oraz innych środków dydaktycznych. Eksperymentują i odkrywają dotąd nieznane im tajniki wiedzy. Uczniowie poznają nowe techniki plastyczne i tworzą różne , ciekawe prace plastyczno-techniczne . Dużym zainteresowaniem dzieci cieszą się również instrumenty perkusyjne, przybory do ćwiczeń ruchowych , chusta animacyjna, która przyciąga wzrok, wyzwala wiele emocji i zachęca do organizowania wspólnej zabawy.

Projekt zakończy się prezentacją dla rodziców w czerwcu 2010 r.

Podsumowanie  realizacji Projektu
"Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą  do wiedzy.”


Szkoła Podstawowa w Ropicy  Polskiej zakończyła realizację II etapu projektu unijnego finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego ,,Pierwsze uczniowskiedoświadczenia drogą do wiedzy”.
Od 1 lutego 2010 r. zajęcia w ramach tego Projektu prowadziła z klasą  I a wychowawczyni p. Renata Belczyk.
W projekcie uczestniczyli wszyscy uczniowie z klasy, którzy bawiąc się, zgłębiali wiedzę i zdobywali nowe umiejętności. Realizacja zajęć odbywała się pod hasłem „Ja i  mój świat”.
Zajęcia miały na celu rozwój inteligencji wielorakich ze zwróceniem uwagi na indywidualność każdego dziecka, wykorzystywanie jego mocnych stron do wszechstronnego rozwoju osobowości i indywidualnych uzdolnień.
Dzieci mogły pracować w trzech Ośrodkach Zainteresowań, wykorzystując bogatą bazę pomocy dydaktycznych otrzymanych z EFS w ramach wdrażania Projektu, co wzbogaciło
i unowocześniło zasoby szkoły. Wartość otrzymanych pomocy to 8000 zł. Różnorodność pomocy naukowych pozwoliła wyjść poza sztywne ramy codziennej nauki.
Dzieci poznały, że wiele można się nauczyć poprzez zabawę, która pobudzała ich do samodzielnego i twórczego działania. Zaspakajała potrzebę odkrywania świata, dostarczała radości i możliwości odnoszenia sukcesu.

1 czerwca 2010r. odbyło się podsumowanie Projektu połączone z uroczystością z okazji  Dnia Matki i Dnia Dziecka.  Przygotowany z tej okazji program artystyczny przebiegał pod hasłem ,,Tak wiele potrafię”. Uczniowie  zaprezentowali swoje umiejętności i zdolności w inscenizacji bajki ,, Kopciuszek”. Znakomita gra małych aktorów wzbudziła podziw widzów. Dzieci przedstawiły również scenkę z wykorzystaniem pacynek ,, Za co kochamy nasze mamy”, śpiewały piosenki dla mamy, grały na instrumentach perkusyjnych, tańczyły tańce dyskotekowe, oraz taniec z laskami gimnastycznymi. Odbył się również pokaz umiejętności cyrkowych uczniów. Na koniec były  wspólne zabawy z wykorzystaniem pomocy otrzymanych pomocy dydaktycznych, a  pani dyrektor Beata Kraus wręczyła uczniom myszki – pacynki.


 

KOLEJNY ETAP PROJEKTU...


 

Od 3.01.2011 do 20.06.2011 klasa pierwsza pod kierunkiem mgr Bożeny Karp uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych realizujących III etap Projektu unijnego "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy". Tytuł projektu to "Przyroda wokół nas".
Na zajęciach uczniowie zdobywają wiedzę o otaczającym świecie, rozwijając jednoczesnie swoje zainteresowania i uzdolnienia.


Opracowały:
mgr Bożena Karp
mgr Renata Belczyk
mgr Magdalena Kuśnierz

“

 

“ Wychowanie jest spotkaniem osób mistrza i ucznia, 
ich wspólne wędrówki ku prawdzie, dobru i pięknu.”