Wycieczka do Sandomierza

Dnia 18czerwca 2013r pod opieką p. A. Kędzior, p. T. Szarowicz, p. R. Biernackiej klasy czwarte i piąta wyjechały na wycieczkę do Sandomierza.

Sandomierz to wymarzone miejsce, posiada liczne zabytki, które zawdzięcza burzliwej historii.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy rejsem statkiem po Wiśle. Z pokładu "Wikinga" podziwialiśmy piękną panoramę miasta i słuchaliśmy opowieści kapitana.

Następnie udaliśmy się na Zamek królewski — zamek murowany zbudowany w XIV w. z fundacji Kazimierza Wielkiego na miejscu wcześniejszego grodu, wysadzony przez Szwedów w 1656 r. Ocalało jedynie skrzydło zachodnie, które odbudowano. Około 1825 r. obiekt adaptowano na więzienie (mieszczące się tu do 1959 r.) i nadano mu klasycystyczny wygląd.
W zamku mieści się Muzeum Okręgowego z pięknymi zbiorami archeologicznymi, wyrobami z krzemienia pasiastego i innymi równie ciekawymi ekspozycjami. Zobaczyliśmy również Zespół klasztorny dominikański z kościołem św. Jakuba — ceglany, wzniesiony w swej głównej części w kilku etapach w ciągu XIII w. Na szczególną uwagę zasługuje bogato zdobiony północny portal z XIII w., który przetrwał do naszych czasów w stanie prawie niezmienionym. Późnoromański kościół św. Jakuba Ap. jest jednym z najstarszych i najcenniejszych kościołów w Polsce.

Z wielkim zainteresowaniem wysłuchaliśmy opowieści kustosza Bazyliki Katedralnej p.w. Narodzenia NMP — gotycka świątynia została wzniesiona (w miejscu wcześniejszego kościoła) z fundacji Kazimierza Wielkiego , podczas pożaru w 1656 r. zniszczeniu uległ dach, szczyty zachodnie i znaczna część sklepienia prezbiterium. W latach 1670-74r. przebudowano w stylu barokowym fasadę zachodnią oraz dobudowano kruchtę z kolumnowym portalem. W prezbiterium znajdują się freski bizantyjsko - ruskie ufundowane przez Władysława Jagiełłę, który wielokrotnie tu gościł.
W skarbcu katedralnym przechowywane są cenne pamiątki związane z historią. Zwiedzanie zakończyliśmy spacerem po centrum uroczego Starego Miasta. Tutaj wspólnie zjedliśmy obiad i odpoczęliśmy po dniu pełnym wrażeń. Zadowoleni wróciliśmy do domów, obiecując sobie, że jeszcze tu wrócimy na dłużej.

Zobacz galerię fotograficzną

Przygotowały: Teresa Szarowicz, Alina Kędzior

“ Wychowanie jest spotkaniem osób mistrza i ucznia,
ich wspólne wędrówki ku prawdzie, dobru i pięknu.”